معرفی جالب ترین جشنواره های شیراز

به گزارش مجله کارنیکان، شهر شیراز مهد شعر و ادب ایران شناخته می گردد و در سطح جهانی معروفیت دارد و از جمله مقاصد مهم گردشگری ایران است که سالانه میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. از طرفی این شهر علاوه بر طبیعت بکر و جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیاری که دارد دارای جشنواره های متنوعی است که سالانه در شیراز برگزار می شوند. به همین علت جشنواره های شیراز مثل جشن هنر و موسیقی، جشنواره اسب و بسیاری موارد دیگر در بین گردشگران بسیار مطرح است. در این مطلب قصد داریم چند مورد از جشنواره های معروف شیراز که در این شهر برگزار می گردد را معرفی کنیم.

معرفی جالب ترین جشنواره های شیراز

جشنواره هنر شیراز

جشنواره هنر شیراز یکی از جشنواره های قدیمی شیراز است که اولین بار در سال 1346 برگزار گردید و از همان زمان تا به امروز به وسیله سازمان جشن هنر شیراز در حال برگزاری است. این جشنواره سالانه در تابستان و در تخت جمشید برگزار می گردد و یکی از جشن های پر سر و صدا و جنجالی شیراز است که همراه با موسیقی، برنامه های مختلف و هنرهای نمایشی برگزار می گردد.

جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل دره شوری

یکی از جشنواره های شیراز که با هدف حمایت از تولیدنمایندگان و پرورش دهندگان اسب دره شوری در استان فارس که مهد پرورش نژادهای گوناگون اسب است برگزار می گردد جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل دره شوری است . در این جشنواره که با حضور بزرگان و پیشکسوتان پرورش دهندگان اسب سراسر کشور برگزار می گردد و از اسب های نژاد دره شوری که از جمله اسب های زیبا، قدرتمند و بردبار هستند رونمایی می نمایند. این جشنواره از 23 تا 26 اردیبهشت به مدت 3 روز در شیراز برگزار می گردد و صاحبان اسب های زیبا و اصیل دره شوری و ترکمن اسب های خود را در این جشنواره به نمایش می گذارند و در آخر زیباترین اسب ها انتخاب می شوند.

جشنواره ملی موسیقی آواها و نواها شیراز

یکی دیگر از جشنواره های شیراز که در بین اهالی هنر و موسیقی و دوست داران موسیقی معروف است، جشنواره ملی موسیقی آواها و نواها و آیین موسیقایی نواحی مختلف ایران است. در این جشنواره که چند سالی است در شیراز به مدت 5 روز از 25 اردیبهشت تا 30 اردیبهشت در تالار حافظ شیراز برگزار می گردد گروه های موسیقی اقوام مختلف بومی حضور دارند. هدف از برگزاری این جشنواره ارتقا رشد گردشگری منطقه و احیا موسیقی محلی و بومی است که مورد استقبال اهالی موسیقی قرار گرفته و سالانه گروه های موسیقی بسیاری از سراسر ایران در این جشنواره شرکت می نمایند.

جشنواره آیین ها و مراسم سنتی شیراز

جشنواره آیین ها و مراسم سنتی شیراز با هدف القای فرهنگ و آداب و رسوم سنتی ایران برگزار می گردد و یکی از معروفترین جشنواره های شیراز در بین مردم است که سالانه گردشگران بسیاری برای حضور در این جشنواره به شیراز سفر می نمایند. در جشنواره آیین ها و مراسم سنتی که در محوطه ارگ کریمخان زند برگزار می گردد شاهنامه خوانی، دوخت لباس سنتی، پخت غذاهای سنتی، انواع نان های محلی، آواز خوانی بومی، اجرای شمشیربازی، اجرای بازی های محلی، نمایش صنایع دستی، اتومبیل های قدیمی و بسیاری موارد دیگر انجام می گردد و یکی از جشنواره های محبوب شیراز است که هر ساله مورد استقبال مردم و گردشگران قرار می گیرد.

عروسی درخت نارنج

یکی از قدیمی ترین و مروف ترین جشنواره های شیراز که هرسال با رسیدن فصل بهار برگزار می گردد عروسی درخت نارنج است. در این مراسم که برگرفته از داستانی قدیمی است، اگر درخت نارنجی در خانه باشد که محصولش کمتر از همواره باشد یا اصلا محصولی ندهد برای پر بار شدن درخت نارنج عروسی می گیرند، به این صورت که روی درخت نارنج تور سفید می اندازند، شکر پنیر می پاشند، کل می زنند و واسونک می خوانند و به جشن و پایکوبی می پردازند تا درخت نارنج محصول پر بارتری بدهد.

بعلاوه در این مراسم یک نمایش نمادین برگزار می گردد و عده ای با تبر به سوی درخت نارنج هجوم آورده و قصد قطع درخت را دارند و عده ای دیگر به سمت این افراد رفته و آن ها را از این کار منصرف می نمایند تا نشان دهند که درخت می تواند محصول پر بارتری ارائه دهد و در نهایت به جشن و پایکوبی و گرفتن عروسی برای درخت نارنج می پردازند و با پختن آش در این مراسم از کنار هم بودن لذت می برند.

آداب مقدس حوض ماهی

در گذشته سه حوض ماهی در شهرهای شیراز، زرقان و فسا وجود داشت که در حال حاضر با خشک شدن حوض ماهی فسا دو حوض ماهی در این استان وجود دارد که به عنوان حوض ماهی مقدس شناخته می شوند. آداب مقدس حوض ماهی در این دو حوض شبیه به هم برگزار می گردد، به این صورت که چشمه ای از زیر کوه سعدی جریان دارد که چند چاه از آن برای استفاده خانه های بالادست آرامگاه حفر شده و به همین علت این مراسم در آرامگاه سعدی برگزار می گردد و در گذشته که آرامگاه سعدی وجود نداشت این آب جریان داشت و در بین مردم باستانی مقدس بود و آداب حوض ماهی به صورت گسترده با برپایی مراسم به طور جدی این روز را جشن می گرفتند.

در حال حاضر این حوض آب در بین اهالی مقدس است و مردم در حوض ماهی برای برآورده شدن آرزوهایشان سکه می اندازند و با برگزاری مراسمی در کوی سعدی و پختن آش در چهلمین روز بعد از عید نوروز این حوض ماهی را مقدس می شمارند.

جشن چلمو

یکی از مجذوب کننده ترین جشنواره های شیراز، جشن چلمو یا جشن چهلم نوروز در 10 اردیبهشت ماه که چهلمین روز بعد از نوروز است در منطقه ها مرکزی کشور به ویژه در کرمان و شیراز برگزار می گردد. این جشن که هر سال در شیراز و کنار حوض ماهی سعدیه برگزار می گردد مردم مشغول پختن آش می شوند و این روز را جشن می گیرند. بعضی از مردم بر این باورند که در این روز یک ماهی که انگشتری زرین به همراه دارد از آب بیرون می آید که نشان دهنده بخت و اقبال خوش است و به همین علت به کنار حوض ماهی سعدیه می روند.

در آخر

شیراز که به مرکز فرهنگ و هنر کشور معروف است، دارای تاریخ غنی و کهن با آداب و رسوم و جشنواره های متنوعی است که در بین گردشگران و اهالی هنر محبوبیت بسیاری دارند. به همین علت در زمان برگزاری جشنواره های شیراز گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم کهن این منطقه به شیراز سفر می نمایند.

منبع: الی گشت
انتشار: 29 آذر 1401 بروزرسانی: 29 آذر 1401 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2268

به "معرفی جالب ترین جشنواره های شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جالب ترین جشنواره های شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید